Najčastejšie poruchy vozidla

Články / Všeobecné

Najčastejšie poruchy odhalené na STK

Technická kontrola je pre mnohých stresujúci moment. Keďže mnohé poruchy sú rozhodujúce pri samotnom výsledky kontroly - tu je zoznam tých najčastejších: 

1. Nevyhovujúce brzdy

  • Nedostatočná brzdná sila na jednom alebo viacerých kolesách.
  • Vozidlo nedosahuje predpísaný brzdný účinok na prevádzkové brzdenie.
  • Brzdová hadica je na povrchu odretá, ale nie je poškodená druhá spodná vrstva hadice.

2. Problémy so svetlometmi

  • Nesvieti žiadny alebo niektorý spätný svetlomet, a tiež povinný svetlomet.
  • Nesvieti niektoré obrysové alebo denné svietidlo, ako aj povinné brzdové svietidlo.
  • Korekcia sklonu svetlometov nie je plne funkčná.
  • Nesvieti niektoré smerové svietidlo.

3. Nadmerná korózia karosérie

  • Korózia je problém najmä pri starších vozidlách.
  • Povrchová korózia kabíny, karosérie alebo nadstavby vozidla.
  • Povrchová korózia rámu alebo pomocného rámu vozidla, ktorá nemá vplyv na pevnosť konštrukcie vozidla.

4. Problémy s podvozkom

  • Podvozok je jednou z najčastejších príčin neúspechu.
  • Zvyčajne spôsobené opotrebovaním komponentov - zmena v jazdnom správaní 

5. Pneumatiky v zlom stave

  • Hĺbka vzorky pneumatiky v hlavných dezénových drážkach alebo zárezoch nie je v niektorej časti šírky behúňa v súlade s požiadavkami.
  • Typ pneumatiky na vozidle nesúhlasí s údajmi uvedenými v technickom preukaze vozidla.

6. Úniky prevádzkových kvapalín

  • Únik prevádzkových alebo iných kvapalín, ktorý by mohol poškodiť životné prostredie alebo predstavovať bezpečnostné riziko pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
  • Prachovka na hnacom hriadeli kolesa je prasknutá, avšak nedochádza k úniku maziva.

7. Výfukový systém a nadmerný hluk

  • Výfukový systém je zjavne netesný.
  • Plynné emisie zážihových motorov prekračujú hodnoty stanovené výrobcom.
  • Povolený rozptyl dymivosti bol prekročený.

8. Poškodené čelné sklo

  • Poškodenie zasklenia (napr. poškriabané, prasknuté alebo nepriehľadné sklo) o veľkosti, ktorá nie je väčšia ako 20 mm alebo poškodenie čelného skla, ktoré je mimo stieranú plochu o veľkosti väčšej ako 20 mm a pritom nezasahuje do okraja okna.

9. Ťažné zariadenie v nevyhovujúcom stave

  • Prevádzkovateľ vozidla nezabezpečil jeho zápis v doklade vozidla, resp. tento zápis nebol správny.

10. Nedostatky v identifikátoroch vozidla

  • Vozidlo nie je vybavené výrobným štítkom, alebo je štítok nečitateľný, resp. niektoré predpísané údaje chýbajú.
  • Poškodenie niektorého znaku (písmeno alebo číslo) registračnej značky, ktoré čiastočne znižuje jej čitateľnosť.
  • Povinný štítok výrobcu, ak je vyžadovaný, chýba.

Podľa správy a štatistiky na testek.sk, takmer 90 % kontrol na STK tvoria kontroly zo všetkých kategórií vozidiel práve kategórie M1 (osobné automobily) a kategórie N1 (ľahké nákladné automobily) - tvoria totiž väčšinu prevádzkovaných vozidiel na cestách. V roku 2024 bolo vo všetkých staniciach technickej kontroly (STK) na Slovensku vykonaných celkovo 1 575 668 technických kontrol vozidiel, z toho bolo 1 371 024 technických kontrol pravidelných - 88,33 % vozidiel bolo vyhodnotených ako spôsobilých na premávku na pozemných komunikáciách. 

Aj v roku 2024 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb predovšetkým na brzdových zariadeniach a na zariadeniach osvetlenia. Avšak výraznejšou zmenou oproti minulosti je absencie výrobného štítku vozidla.

Priemerný počet technických kontrol pripadajúci na jednu STK bol v roku 2024 podľa štatistiky na Testek-u, či už pravidelných, opakovaných alebo zvláštnych v stanovených lehotách kontrol – 7686.

Ako predísť neúspešnej STK

Pravidelný servis a príprava vozidla na STK môže výrazne znížiť riziko neúspechu technickej, či emisnej kontroly. 

V prípade obáv z predpokladaných porúch je zároveň možné absolvovať, tzv. Predkontrolu vozidla pred STK, či už vo vybranom servise, alebo priamo v prevádzke STK. Vozidlá staršie ako 12 rokov majú totiž výrazne vyššie riziko neúspechu STK.

Kúpa ojazdeného vozidla je často riziko. Overiť si vozidlo pred jeho obhliadkou je možné aj online z pohodlia domova a v kľude – stačí zadať VIN alebo ŠPZ vozidla. Takto sa dá jednoducho pripraviť vopred a zistiť si servisnú históriu vozidla, či malo poruchy a aká bola jeho spôsobilosť na cestách v minulosti.

Rezervovať termín

 


19.11.2025 / stkonline.sk