Najčastejšie poruchy odhalené na STK
Technická kontrola je pre mnohých stresujúci moment. Keďže mnohé poruchy sú rozhodujúce pri samotnom výsledky kontroly - tu je zoznam tých najčastejších:
1. Nevyhovujúce brzdy
- Nedostatočná brzdná sila na jednom alebo viacerých kolesách.
- Vozidlo nedosahuje predpísaný brzdný účinok na prevádzkové brzdenie.
- Brzdová hadica je na povrchu odretá, ale nie je poškodená druhá spodná vrstva hadice.
2. Problémy so svetlometmi
- Nesvieti žiadny alebo niektorý spätný svetlomet, a tiež povinný svetlomet.
- Nesvieti niektoré obrysové alebo denné svietidlo, ako aj povinné brzdové svietidlo.
- Korekcia sklonu svetlometov nie je plne funkčná.
- Nesvieti niektoré smerové svietidlo.
3. Nadmerná korózia karosérie
- Korózia je problém najmä pri starších vozidlách.
- Povrchová korózia kabíny, karosérie alebo nadstavby vozidla.
- Povrchová korózia rámu alebo pomocného rámu vozidla, ktorá nemá vplyv na pevnosť konštrukcie vozidla.
4. Problémy s podvozkom
- Podvozok je jednou z najčastejších príčin neúspechu.
- Zvyčajne spôsobené opotrebovaním komponentov - zmena v jazdnom správaní
5. Pneumatiky v zlom stave
- Hĺbka vzorky pneumatiky v hlavných dezénových drážkach alebo zárezoch nie je v niektorej časti šírky behúňa v súlade s požiadavkami.
- Typ pneumatiky na vozidle nesúhlasí s údajmi uvedenými v technickom preukaze vozidla.
6. Úniky prevádzkových kvapalín
- Únik prevádzkových alebo iných kvapalín, ktorý by mohol poškodiť životné prostredie alebo predstavovať bezpečnostné riziko pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
- Prachovka na hnacom hriadeli kolesa je prasknutá, avšak nedochádza k úniku maziva.
7. Výfukový systém a nadmerný hluk
- Výfukový systém je zjavne netesný.
- Plynné emisie zážihových motorov prekračujú hodnoty stanovené výrobcom.
- Povolený rozptyl dymivosti bol prekročený.
8. Poškodené čelné sklo
- Poškodenie zasklenia (napr. poškriabané, prasknuté alebo nepriehľadné sklo) o veľkosti, ktorá nie je väčšia ako 20 mm alebo poškodenie čelného skla, ktoré je mimo stieranú plochu o veľkosti väčšej ako 20 mm a pritom nezasahuje do okraja okna.
9. Ťažné zariadenie v nevyhovujúcom stave
- Prevádzkovateľ vozidla nezabezpečil jeho zápis v doklade vozidla, resp. tento zápis nebol správny.
10. Nedostatky v identifikátoroch vozidla
- Vozidlo nie je vybavené výrobným štítkom, alebo je štítok nečitateľný, resp. niektoré predpísané údaje chýbajú.
- Poškodenie niektorého znaku (písmeno alebo číslo) registračnej značky, ktoré čiastočne znižuje jej čitateľnosť.
- Povinný štítok výrobcu, ak je vyžadovaný, chýba.
Podľa správy a štatistiky na testek.sk, takmer 90 % kontrol na STK tvoria kontroly zo všetkých kategórií vozidiel práve kategórie M1 (osobné automobily) a kategórie N1 (ľahké nákladné automobily) - tvoria totiž väčšinu prevádzkovaných vozidiel na cestách. V roku 2024 bolo vo všetkých staniciach technickej kontroly (STK) na Slovensku vykonaných celkovo 1 575 668 technických kontrol vozidiel, z toho bolo 1 371 024 technických kontrol pravidelných - 88,33 % vozidiel bolo vyhodnotených ako spôsobilých na premávku na pozemných komunikáciách.
Aj v roku 2024 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb predovšetkým na brzdových zariadeniach a na zariadeniach osvetlenia. Avšak výraznejšou zmenou oproti minulosti je absencie výrobného štítku vozidla.
Priemerný počet technických kontrol pripadajúci na jednu STK bol v roku 2024 podľa štatistiky na Testek-u, či už pravidelných, opakovaných alebo zvláštnych v stanovených lehotách kontrol – 7686.
Ako predísť neúspešnej STK
Pravidelný servis a príprava vozidla na STK môže výrazne znížiť riziko neúspechu technickej, či emisnej kontroly.
V prípade obáv z predpokladaných porúch je zároveň možné absolvovať, tzv. Predkontrolu vozidla pred STK, či už vo vybranom servise, alebo priamo v prevádzke STK. Vozidlá staršie ako 12 rokov majú totiž výrazne vyššie riziko neúspechu STK.
Kúpa ojazdeného vozidla je často riziko. Overiť si vozidlo pred jeho obhliadkou je možné aj online z pohodlia domova a v kľude – stačí zadať VIN alebo ŠPZ vozidla. Takto sa dá jednoducho pripraviť vopred a zistiť si servisnú históriu vozidla, či malo poruchy a aká bola jeho spôsobilosť na cestách v minulosti.