Nízkoemisné zóny na Slovensku a v zahraničí
Nízkoemisné zóny sú časti miest, resp. oblasti, do ktorých je obmedzený vjazd motorových vozidiel s vyššími hodnotami emisií. Čoraz častejšie sú plánované v rámci urbanizácie miest zóny s nulovými emisiami, čo znamená, že sú povolené na vstup iba vozidlá na elektrický pohon, resp. vozidlá na vodíkové palivové články. Niektorým plug-in hybridným vozidlám môže byť vstup tiež povolený, avšak iba na prechodné obdobie. Cieľom tohto opatrenia je zlepšiť kvalitu života a ovzdušia. Prevažne sa takéto zóny nachádzajú v Nemecku, Rakúsku, ako aj Francúzsku. Vjazd do týchto miest umožňuje iba, tzv. ekologická známka.
Emisná plaketa, ekologická známka, alebo ekologická plaketa – pojmy označujúce známku potrebnú na vstup do miest pre vozidlo so spaľovacím motorom ak má dané mesto vyhradenú nízkoemisnú, emisnú, resp. ekologickú zónu. Ide prevažne o historické centrá miest. Môžu byť aplikované v rôznych formách, či už v rámci poplatkov za vstup, možnosť vstupu vozidiel len v určitom čase, a pod.. Známka musí byť nalepená na prednom skle automobilu, tak aby bola dobre viditeľná.
Niektoré mestá, či regióny zavádzajú obmedzenia len v určitých obdobiach roka alebo pri zvýšenej úrovni znečistenia ovzdušia, avšak v mnohých, väčších, mestách je emisná plaketa nevyhnutná celoročne.
V mestách upozorňujú na ekologickú zónu značky zobrazujúce plakety – najčastejšie plakety červené (EURO 2) alebo žlté (EURO 3), avšak v poslednom období pribúdajú zóny, do ktorých je povolený vstup pre vozidlá so zelenou plaketou (EURO 4 a vyššie).
Slovensko
Aktuálne je Slovensko v porovnaní s ďalšími európskymi krajinami na chvoste v zavádzaní nízkoemisných zón (NEZ). Záujem o ich vytváranie je nedostatočný.
Žilina ako prvé slovenské mesto uvažovalo so zavedením NEZ vo svojom historickom centre, následne nad tým zauvažovala aj Bratislava, avšak v oboch prípadoch ostalo iba pri úvahách.
Na Slovensku si môžu samosprávy zriaďovať nízkoemisné zóny v zmysle par. 11, zákona 146/2023 Z.Z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Taliansko
V Taliansku sú nízkoemisné zóny označované ako ZTL (zona traffic limitato) – zóna s obmedzenou premávkou. V regióne Valle d´Aosta ako Zone à trafic limité a v regióne Bolzano Verkehrsbeschränkte Zone.
Systém emisných zón v Taliansku je pomerne komplikovaný, ide totiž o viac než stovku miest, ktoré majú NEZ s rôznymi normami a časovými rámcami – Miláno, Rím, Florencia, Pisa, Turín, Boloňa a iné. Pravidlá sú v jednotlivých mestách rôzne, niekde sa kupuje ekologická nálepka, inde je vstup zase možný len so špeciálnym povolením, resp. v určitých hodinách.
ZTL miesta sú vyznačené značkami a pre vjazd je nutné vopred získať povolenie (napríklad od hotela, ak je v NEZ). Vjazdy do zón kontrolujú automatické kamery alebo policajti. Pri každom vjazde do zóny ZTL sa nachádza svetelná tabuľa a plagát. Svetelná tabuľa bude indikovať, či je ZTL aktívny alebo nie.
Napríklad do zón ZTL v historickom centre Ríma majú prístup iba taxíky, vozidlá s preukazmi ZŤP a obyvatelia, ktorí v danej oblasti žijú alebo pracujú.
Francúzsko
Vo Francúzsku sú nízkoemisné zóny označované ako ZFE-m (Zone à faibles émissions - mobilité).
Všetky vozidlá vstupujúce do zóny musia spĺňať minimálnu normu: emisnú nálepku typu B. Existujú výnimky pre nákladné vozidlá, dodávky, motocykle, mopedy, historické vozidlá, vozidlá záchrannej služby a na prepravu osôb so zdravotným postihnutím. V závislosti od emisnej nálepky sa líši aj parkovné v tejto zóne. Od 1. februára 2017 sa táto povinnosť vzťahuje aj na zahraničné osobné a nákladné autá.
Crit‘Air je plaketa oprávňujúca vodiča k vjazdu do centra Paríža a ďalších veľkých miest.
Bez platnej plakety môže byť vodičovi uvalená pokuta, aj keď vozidlo spĺňa požiadavky.
Existuje 6 typov známok, ktoré podľa farieb informujú, do akej miery sa vozidlo podieľa na znečisťovaní ovzdušia. Najekologickejšie autá majú známku so zelenou farbou. V niektorých mestách je povinnosť známky obmedzená na časový úsek od 8:00 do 20:00 hod.
Pre staršie vozidlá s vysokou úrovňou emisií nie je certifikácia k dispozícii, preto majú do týchto oblastí zakázaný vjazd.
Od 1. júna 2021 už nesmú v centrálnej mestskej časti Paríža vrátane diaľnice A86 (Boulevard périphérique) jazdiť vozidlá označené emisnou známkou Crit'Air 4 a vyššie, ako aj neoznačené vozidlá. Týka sa to tiež ďalších francúzskych miest, napríklad: Štrasburg, Lille, Lyon, Grenoble, Toulouse. Emisná známka Crit’Air je povinná pre všetky vozidlá registrované vo Francúzsku, ako aj pre zahraničné vozidlá jazdiace vo Francúzsku.
Od 1. januára 2025 sa ZFE-m rozšírili aj na všetky francúzske obce s populáciou 150 000 a viac, čo predstavuje vytvorenie ďalších čím 33 nových ZFE-m. Zároveň platí v Paríži a jeho okolí od 1. januára 2025 zákaz pre jazdu vozidiel s hodnotením Crit'Air 3.
Informácie k známke Crit 'Air ako aj registrácia a objednávka je možná na stránke www.certificat-air.gouv.fr.
Aktuálne poslanci francúzskeho Národného zhromaždenia odhlasovali dňa 17. júna 2025 zrušenie ZFE-m.
Nemecko
V Nemecku sú nízkoemisné zóny označované ako „Umweltzone“.
V Nemecku existuje, tzv. národný rámec nízkoemisných zón, ktorý sa vzťahuje na všetky motorové vozidlá okrem motocyklov. Zároveň tu existujú aj mestá ako Stuttgart, či Darmstadt, ktoré majú, tzv. zákaz jazdy vozidiel na naftu a vyžadujú minimálnu normu Euro 6.
V Nemecku je približne 58 emisných zón. Ekologické plakety sú rozdelené do troch farebných skupín - červená platí pre emisnú triedu 2, žltá pre emisnú triedu 3 a zelená pre emisnú triedu 4. Väčšina ekologických zón povoľuje vjazd pre vozidlá iba so zelenou ekologickou plaketou.
Ekologická známka „Umweltplakette“ je podmienkou vjazdu do centier mnohých nemeckých miest, je povinná pre všetky osobné a nákladné vozidlá a tiež autobusy bez ohľadu na druh pohonných hmôt a maximálnu povolenú hmotnosť. Platnosť plakety je časovo neobmedzená a platí na území celého Nemecka. Ekologickú známku je potrebné umiestniť na vnútornú stranu čelného skla vozidla.
V Nemecku je začiatok a koniec NEZ označený značkou UMWELTZONE, pod značkou je zároveň doplnková tabuľa, ktorá informuje o emisnej kategórii vozidiel, pre ktoré je povolený vjazd do zóny.
Podrobnejšie informácie o Umweltplakette je možné získať na stránke ADAC https://www.adac.de/.
Ekologickú nálepku Umweltplakette je možné objednať na webovej stránke https://www.tuevnord.de/en/private/traffic/car-motorcycle-caravan/emissions-sticker/order/
Aktuálne je v Nemecku zrušených až 22 „Umweltzone“, avšak aktívnych je ešte stále 37 zón.
Rakúsko
V Rakúsku boli zavedené ekologické známky Pickerl v regiónoch Burgenland, Štajersko, Tirolsko, Horné Rakúsko a Viedeň s okolím. Jednotlivé zóny sú vyhlásené už v 6 z 9 spolkových krajín. Od 1. januára 2015 existuje národná schéma nízkoemisných zón s nálepkami - Abgasplakette.
Rakúsko rozdeľuje vozidlá do kategórií, z ktorých iba niektoré musia byť označené ekologickou známkou, ďalšie túto povinnosť zatiaľ nemusia mať.
Všetky nákladné a ťažké nákladné vozidlá musia spĺňať minimálnu emisnú normu Euro 3. Nálepku potrebujú všetky vozidlá tried N a N1, t.z. nielen nákladné autá nad 3.5 tony (N2, N3), ale aj všetky nákladné autá do 3500 kg (N1). V Rakúsku sa rozoznáva 6 typov ekologických známok, ktoré sa líšia farbami a znázorňujú tak mieru emisnej záťaže vozidla.
Plaketa musí byť umiestnená na vnútornej strane čelného skla vozidla - buď vpravo dole, alebo vpravo hore. Emisnú nálepku musia mať aj zahraničné vozidlá.
V Rakúsku nie sú ekologické zóny viditeľne dobre označené.
Informácie k ekologickej známke Pickerl, ako aj k jej samotnej kúpe sú dostupné na webovej stránke https://www.umwelt-pickerl.at/cs/. Známka stojí 40 EUR, je potrebné ju však objednať vopred. Doručenie trvá približne 7 – 10 dní.
Česká republika
V Českej republike má nízkoemisnú zónu pre nákladné autá Praha. Pre ich vstup je potrebné povolenie. Na jeho získanie musí však vozidlo spĺňať minimálne normu Euro 4. České nálepky zatiaľ nie je možné zakúpiť.
Vozidlá nad 3,5 tony musia požiadať o individuálne krátkodobé alebo dlhodobé povolenie na vjazd do danej zóny. Vozidlá nad 6 a 12 ton potrebujú požiadať o povolenie aj v širšom okolí Prahy.
Maďarsko
Environmentálna zóna sa v Maďarsku nazýva Alacsony Kibocsátási Övezet.
Budapešť má 11 chránených zón, v ktorých nie je povolená žiadna doprava. Existuje aj 15 zón s obmedzeným prístupom , do ktorých potrebujú ťažké nákladné vozidlá povolenie na vjazd. Predpisy sa zároveň vzťahujú aj na zahraničné vozidlá. Ide prevažne o sú historické lokality.
Budapešť má zároveň zavedený aj núdzový program, ktorý sa aktivuje pri prekročení určitých limitov kvality ovzdušia.
V Maďarsku však nie sú zriadené žiadne NEZ, ktoré by obmedzovali vjazd niektorých vozidiel na základe emisných noriem. Niektoré mestá môže ale mať vlastné predpisy, ktoré obmedzujú vjazd vozidiel v určitých časoch, do určitých oblastí a pod.
Poľsko
Varšava ako prvá v Poľsku zaviedla 1. júla 2024 nízkoemisnú zónu Clean Transport Zone - Strefa czystego transportu (SCT), tzv. Zónu čistej dopravy.
Obmedzenia platia pre vjazd vozidiel s nižšou emisnou normou ako Euro 4 - dieselové vozidlá a Euro 3 - benzínové vozidlá. Týka sa to kategórie vozidiel - osobný automobil, obytný automobil (M1), autobus (M2, M3), dodávka (N1), a nákladný automobil (N2, N3).
Od 1. januára 2026 by mala platiť, tzv. Zóna čistej dopravy aj v Krakove a zahŕňať by mala celé mesto až po diaľničný obchvat.
Pred cestou do zahraničia motorovým vozidlom je preto nevyhnutné si starostlivo skontrolovať možnosti jeho vjazdu do navštevovaných miest, inak môžu za nepovolený vjazd hroziť vysoké pokuty. Zároveň je užitočné dať vozidlo overiť aj na emisnú kontrolu, resp. skontrolovať jeho technickú stránku ešte doma, tak aby bola jazda v zahraničí bezpečnou pre celú posádku.
NEZ sú často najúčinnejším opatrením, ktoré môžu mestá a obce prijať na zlepšenie znečistenia ovzdušia.
Avšak, základom pre dobré fungovanie NEZ je tiež kvalitná parkovacia politika, resp. výstavba záchytných parkovísk, a zabezpečenie prepravy tovarov a služieb.