Ako na STK so športovým vozidlom

Články / Všeobecné

STK športového vozidla

Športové vozidlo je špeciálny typ vozidla, ktorý je navrhnutý na vysoký výkon a zábavu z jazdy. Okrem iného kladie dôraz na rýchlosť a dizajn, menej však na praktickosť, či komfort. 

V článku bližšie vysvetlíme ako prebieha STK športového vozidla, čo sa kontroluje a ako celý proces zvládnuť v pohode a bez stresu.

Podľa zákona č. 106/2018 Z. z. športovým vozidlám nie je udelené riadne schválenie na prevádzku v cestnej premávke. 

Športové vozidlo je definované v § 2 ods. 2 písm. j) zákona č. 106/2018 Z. z. ako vozidlo, ktoré má preukaz športového vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie automobilov FIA alebo národným orgánom Medzinárodnej organizácie motocyklov FIM a zároveň nie je určené na každodenné používanie.

Športovému vozidlu, ktoré v rámci povolených športových úprav spĺňa základné podmienky prevádzky na pozemných komunikáciách sa však podľa § 127 ods. 9 zákona č. 8/2009 Z. z. prideľuje zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno S. 

Prevádzkovateľ športového vozidla nesmie v cestnej premávke prevádzkovať športové vozidlo, ktoré nemá platný preukaz športového vozidla, nie je vybavené platným osvedčením o pridelení zvláštneho evidenčného čísla alebo platným osvedčením o evidencii časť I a časť II, a tabuľkou alebo tabuľkami so zvláštnym evidenčným číslom.

V prípade, že sú športové vozidlá registrované na bežnú cestnú premávku, podliehajú rovnakým pravidlám ako bežné vozidlá, čo znamená, že musia absolvovať pravidelnú technickú kontrolu (STK).

Pri dovoze športového vozidla zo zahraničia musí vozidlo tiež prejsť schvaľovacím konaním na Dopravnom inšpektoráte, a často aj individuálnym posúdením v STK (najmä ak ide o vozidlo s úpravami).

Každá úprava na vozidle musí byť schválená výrobcom a zapísaná do osvedčenia o evidencii, najmä ak sú menené rozmery, výkon, či zásadné časti (napr. kolesá, výfuk, svetlá, podvozok, brzdy). Nezapísané úpravy môžu viesť k nepriechodnosti STK alebo pokute pri policajnej kontrole.

Čo sa pri športovom vozidle na STK hodnotí

  • Technický stav vozidla - brzdy, svetlá, nápravy, podvozok, riadenie, pneumatiky, výfukový systém a pod.
  • Emisie (emisná kontrola) - motor musí spĺňať platné emisné normy pre daný rok výroby
  • Homologácia úprav - športové auto s úpravami (napr. iný výfuk, podvozok, tuning) musí mať homologované diely, zápis v technickom preukaze alebo certifikát k úprave
  • Bezpečnostné prvky - bezpečnostné pásy, airbagy, sklá a plne funkčné svetlá

Na čo si dať pozor pri športových autách na STK

  • Výfukový systém — často pri športových výfukoch býva problém s hlukom alebo emisiami
  • Podvozok — znížené autá môžu mať problém s výškou
  • Kolesá a pneumatiky — ak sú iné ako originál, musia byť zapísané v technickom preukaze
  • Svetlá — ak sú vymenené svetlá na LEDky, či xenóny, rovnako musia byť uvedené v technickom preukaze
  • Karoséria — napríklad rozšírené blatníky alebo spojlery, takisto to musí byť legálne

Legislatíva v prípade športových vozidiel na Slovensku (podobne aj v rámci EÚ) je pomerne prísna, hlavne čo sa týka bezpečnosti, emisií alebo úprav.

Športové vozidlá sa na Slovensku nerozlišujú, spadajú pod bežné kategórie vozidiel, najčastejšie sú to však:

  • M1 – osobné automobily („športiak“ je obyčajne kategória M1)
  • N1 – úžitkové vozidlá do 3,5 t

Povinné doklady na STK

  • Osvedčenie o evidencii časť I (malý technický preukaz)
  • Osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz)
  • Platný občiansky preukaz
  • Protokol z poslednej TK a EK (ak ide o opakovanú kontrolu alebo opravu).
  • Potvrdenie o emisnej kontrole (EK)

Ak sa technická a emisná kontrola robí oddelene, potrebné je priniesť aj platný doklad o emisnej kontrole.

Pri športových vozidlách alebo tuningoch, ak má auto  úpravy (napr. športový výfuk, podvozok, disky, a pod.), je potrebné mať so sebou aj 

  • Homologizačný certifikát dielov
  • Zápis úprav v technickom preukaze - v opačnom prípade môže byť STK neúspešná

Športové vozidlá musia zároveň spĺňať emisné limity platné pre rok schválenia vozidla, limity hluku (výfuk nesmie prekračovať hladinu stanovenú výrobcom) - výfuk musí mať katalyzátor. Zároveň, športové vozidlá musia mať platné homologované bezpečnostné pásy, airbagy (ak boli súčasťou pôvodnej výbavy) a platnú technickú, či emisnú kontrolu.

Športové vozidlá pre okruh (track cars) nie je možné prihlásiť na bežnú prevádzku, určené sú iba na pretekárske účely. Takéto vozidlo musí byť vedené ako špeciálne vozidlo a preprava na okruh sa realizuje na prívesnom vozíku.

Vyradenie vozidla z evidencie

Po vyradení z evidencie vozidiel športového vozidla a odovzdaní zvláštneho evidenčného čísla, nie je možné udeliť opätovné schválenie jednotlivého vozidla podľa § 30 zákona č. 106/2018 Z. z..

Podľa § 30 ods. 2 zákona č. 106/2018 Z. z. opätovne schváliť možno len vozidlo, ktoré bolo schválené na prevádzku v cestnej premávke. 

Ak je vozidlo vyradené z evidencie vozidiel, nesmie byť ďalej používané v cestnej premávke, a zároveň nie je potrebné platiť PZP, či diaľničnú známku.

Zdroj: https://www.sams-asn.sk/

          https://www.mindop.sk/


24.4.2025 / stkonline.sk