Postup pri technickej kontrole
Byť vlastníkom veterána je radosť, ale aj zodpovednosť zároveň. Aj keď takéto vozidlo nie je určené na každodennú premávku, aj napriek tomu je potrebné sa o nich starať. Z času na čas musia tak či tak majitelia historických vozidiel podrobiť toto auto technickej kontrole, avšak vzťahujú sa na nich trochu odlišné pravidlá ako pri kontrolách bežných vozidiel. Zohľadňuje sa pri nej okrem technických parametrov aj historická a zberateľská hodnota daného vozidla.
V článku vysvetlíme čo všetko takáto kontrola znamená, ako na ňu pripraviť vozidlo a ako celý proces zvládnuť v pohode a bez stresu.
Postup vykonávania technických kontrol zvláštnych pre historické vozidlá sa upravuje Metodickým pokynom č. 62/2018, po zmene metodickým pokynom č. 14/2021 vydaným Ministerstvom dopravy a výstavby SR k zákonu č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V zmysle platnej legislatívy je na Slovensku lehota technickej kontroly historických vozidiel stanovená na 5 rokov, nie 2 roky ako pri bežných vozidlách. Vozidlo sa podrobuje tzv. kontrole historického vozidla.
To, či je dané vozidlo historickým schvaľuje príslušný národný orgán Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA, t.z. Združenie zberateľov historických vozidiel Slovenskej republiky (ZZHV SR).
Historické vozidlo nepodlieha pravidelnej technickej a emisnej kontrole v stanovených lehotách, tak ako „bežné vozidlo“. Historické vozidlo však podlieha technickej kontrole zvláštnej, ktorej vykonanie sa realizuje na žiadosť prevádzkovateľa vozidla alebo ZZHV SR.
Potrebné doklady
- doklad vozidla alebo potvrdenie o zadržaní, ak ide o vozidlo, ktorému je doklad vozidla zadržaný, alebo výpis z karty vozidla vydaný orgánom Policajného zboru, ak je doklad vozidla stratený
- protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo s pohonom na skvapalnený ropný plyn alebo s pohonom na zemný plyn, ak montáž plynového zariadenia je vykonaná v rámci prestavby vozidla
- v prípade dovezeného vozidla základný technický opis vozidla s uvedením, či dovezené vozidlo podlieha/nepodlieha prihláseniu do evidencie vozidiel, ak ide o technickú kontrolu administratívnu a prevádzkovateľ pri schvaľovaní predložil doklad o vykonaní technickej kontroly pravidelnej v členskom alebo zmluvnom štáte
- písomný doklad o vykonaní opravy vozidla vydaný autorizovanou opravovňou alebo nezávislou opravovňou, v prípade ak vozidlo kategórie M1 a N1 je po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla
V prípade, že neboli tieto doklady k vozidlu vydané, predkladá sa preukaz historického vozidla alebo výrobnú technickú, resp. obchodnú dokumentáciu ku kontrolovanému vozidlu v rozsahu údajov uvádzaných v osvedčení o evidencii časti II.
Na čo klásť dôraz
Pri technickej kontrole zvláštnej vozidiel sa zohľadňuje kategória vozidla, dátum typového schválenia vozidla, spôsob použitia a jeho najväčšia konštrukčná rýchlosť. V kontrolnej položke - Zvláštne výstražné svietidlá sa nepovažuje za chybu, ak je vozidlo vybavené nefunkčným zvláštnym výstražným svietidlom. STK pre historické vozidlá je prispôsobená ich veku a výnimočnému statusu. Tieto vozidlá sú zároveň oslobodené od emisnej kontroly.
Na vozidle nesmú byť žiadne viditeľné znaky poškodenia, resp. akýchkoľvek zásahov vykonaných pri opravách.
Aj historické vozidlo, pokiaľ nie je vyradené z evidencie vozidiel, musí mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.
Kedy sa vozidlo stáva historickým
Historické vozidlo je definované v § 2 ods. 2 písm. i) zákona č. 106/2018 Z. z. – vozidlo staršie ako 30 rokov, avšak podľa novely č. 323/2023 historickými vozidlami môžu stať aj vozidlá, ktoré sú mladšie ako 30 rokov, ale zároveň staršie ako 20, ide o tzv. mladšie historické vozidlá.
Historickému vozidlu sa prideľuje zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno H.
Historickým vozidlom je vozidlo, ktoré má preukaz historického vozidla vydaný zo strany FIVA, bolo vyrobené pred viac ako 30 rokmi, daný typ vozidla sa už nevyrába, nie je určené na každodenné používanie a hlavne je historicky zachované v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí. Historické vozidlá sú v cestnej premávke využívané skôr výnimočne. Zvláštne evidenčné číslo majú pridelené bez schválenia len na základe preukazu historického vozidla.
V prípade vyradenia historického vozidla z evidencie vozidiel a odovzdaní zvláštneho evidenčného čísla, tomuto vozidlu už nie je možné udeliť opätovné schválenie jednotlivého vozidla podľa § 30 zákona č. 106/2018 Z. z.
Zdroj: MDVSR
ZZHV SR