Čo je kontrola originality
- kontrola originality a zhodnosť vozidla vykonávaná meraním a nedeštruktívnym skúmaním zameraná na zisťovanie stôp neoprávneného vonkajšieho zásahu do identifikátorov vozidla, do konštrukcie vozidla alebo do dokladov vozidla.
- kontrola identifikátorov vozidla, ktorými sú výrobcom pridelené identifikačné číslo vozidla VIN a iné označenia vozidla, jeho komponenty určujúce identitu vozidla s dokladmi vozidla, ich originalita a pravosť, ako aj vyhodnotenie údajov v príslušných informačných systémoch.
- vykonáva sa na pracovisku kontroly originality, kde sa na vozidle vykonávajú jednotlivé kontrolné úkony všetkých kategórií vozidiel podliehajúcich prihláseniu do evidencie vozidiel.
Ide o dôležitý úkon pri
- dovoze ojazdeného vozidla zo zahraničia
- prihlásení vyradeného vozidla späť do evidencie
- strate alebo poškodeniu identifikačných údajov (napr. VIN čísla)
- pri podozrení na neoprávnený zásah do identifikačných znakov vozidla
Druhy kontroly originality
Kontrola originality
- základnú
- skrátenú
- administratívnu
- opakovanú
- evidenčnú
Základným druhom kontroly originality je kontrola originality základná a kontrola originality skrátená.
Proces kontroly originality
Prevádzkovateľ vozidla je povinný pristaviť na kontrolu originality vozidlo čisté, s povinnou výbavou a so sprístupnenými identifikátormi vozidla.
Pred začatím kontroly originality musí prevádzkovateľ vozidla alebo vodič vozidla predložiť na kontrolu originality doklady v stanovenom rozsahu.
Bez predloženia potrebných dokladov a bez pristaveného vozidla nesmie technik kontroly originality vykonať kontrolu originality.
Pri kontrole originality musí byť prítomný prevádzkovateľ alebo vodič vozidla, avšak zdržiava sa iba v priestoroch pracoviska kontroly originality vyhradených pre zákazníkov.
Proces zahŕňa
identifikáciu vozidla (kontrola VIN čísla, typu karosérie, čísla motora a pod.)
- porovnanie s databázami (preverenie vozidla v systéme evidencie vozidiel, ako aj v databáze odcudzených vozidiel)
- fyzickú prehliadku (odborník skúma, či na karosérii alebo iných častiach neboli vykonané zásahy)
Na základe výsledku kontroly originality je vozidlo
- spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke
- dočasne spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke
- nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke
Výsledkom kontroly originality je trojčíslo - prvé číslo vyjadruje stav identifikátorov vozidla druhé číslo vyjadruje stav požadovaných dokladov a tretie číslo vyjadruje stav údajov v evidencii vozidiel.
Hodnotenie je realizované štvorstupňovou klasifikáciou
- 0 – vozidlo je originá
- 1 – vozidlo má drobné nezrovnalosti
- 2 – vozidlo má vážnejšie zásahy
- 3 – vozidlo je neoriginálne (nelegálne pozmenené) – nie je možné ho prihlásiť do evidencie.
Výsledok kontroly originality evidenčnej nemá vplyv na spôsobilosť vozidla na prevádzku v cestnej premávke.
Po vykonanej kontrole originality vozidlo obdrží
- protokol s výsledkom
vyhovel - vozidlo je v poriadku
nevyhovel - zistené nezrovnalosti, ktoré je potrebné odstrániť
Platnosť protokolu o kontrole originalite pred evidenciou je 15 dní pri dovoze a 30 dní pri prepise vozidla v rámci SR. Bez platnej kontroly originality nie je možné vozidlo prihlásiť do evidencie vozidiel.
Kontrola originality je kľúčovou na trhu s vozidlami, nakoľko sa aj vďaka nej dá predísť podvodom pri ich dovoze. Pomáha chrániť kupujúcich pred poškodením a zabezpečuje, že na cestách sú len legálne a riadne identifikované vozidlá.
Cena kontroly kontroly je individuálne nastavená zo strany každej prevádzky STK, avšak aj vzhľadom na konkurenciu sú rozdiely v cenách zanedbateľné.
Kontrola originality sa vykonáva len na schválených pracoviskách, ktoré majú oprávnenie od Ministerstva dopravy SR.
Rezervovať termín STK